„Ne tješim se vjerom u napredak i u čovjeka, ja sam uvjeren o vječnosti ljudske gluposti, demokraciju ne smatram religijom, ne vjerujem u ljudsku jednakost i pravdu, misleći da je najljepši cilj čovjeka poljepšavati taj život i služiti ljepoti.“ (A. G. Matoš)
Sasvim suprotno Matoševu razmišljanju i zaključivanju postupaju retkovački kazalištarci – amateri, koji u svojem radu polaze od teze: najljepši i najhumaniji je cilj čovjeka poljepšati život i služiti ljepoti. Zato su se izborili da svoje Kazalište učine velikim mjestom poštovanja.
I evo ih! 27. put događa se puk na sceni u Retkovcima. Drama stoji uvijek pod sjenkom stvarnosti i njezin je dubok dojam na publiku uvijek uvjetovan odnosima publike prema stvarnosti i dubinom proživljavanja stvarnosti od onoga tko odabire kazališni komad. Pravilnost i uspjeh odabranog pokazat će i prihvaćanje i otklon kojim će dio publike reagirati na odabir. Pokazat će se i to je li s uspjehom ostvaren sklad, tj. ide li stvarno zbivanje i zbivanje u licima istim smjerom, je li zbivanje u licima ulazilo izravno u tijek događaja.
„U povijesti drame ima više pokušanih drama nego ostvarenih. I milija mi je pokušana, nego drama koja s pomoću neke tehničke sljeparije donosi na scenu surogat stvarnosti, dakle surogat drame… Pošteno gledati oko sebe, pošteno nastojati ući u bitnost onoga što se oko nas zbiva… Reprezentant te stvarnosti u drami jest kazalište, i što je autor bliži stvarnosti, bit će kazalište umjetničkije…“ (B. Gavella)
Dramu u najužem smislu pišu zajedno stvarnost i autor, a ona nije samo literarna vrsta jer u njoj mora postojati mjesto u kojem se ona spaja s novim umjetničkim principom, tj. s kazalištem.
Kazalište nije samo umjetnost riječi, nego i umjetnost konkretnih i živih doživljenih slika.
Retkovački kazališni amateri vjeruju u temeljne stvaralačke poticaje koje može pružiti samo stvaran, uporan rad, samostalna praksa i želja za stvaranjem lijepoga, ne samo za sebe nego i za publiku. Ako dožive, a stalno doživljavaju da oni ne idu za publikom, nego publika za njima, i to ne samo retkovačka, postignuta je svrha i cilj njihova rada.
Kada se željno otvore vrata njihova Kazališta, ući će dobrohotni ljudi koji, premda o umjetnosti ne znaju mnogo, ipak ju vole i podržavaju njezin razvoj. Narodni duh, najsnažniji pokretač svih ideja u umjetnosti nikad ne miruje.
U svakoj tradicijskoj kulturi postoji želja za pokazivanjem, eto, i mi postojimo od davnina.
„Kazalište je danas probilo sve resurse i može sve.“ (R. Medvešek)
Ana Cvenić, nastavnica hrvatskog jezika i književnosti